DIY flasker

Nu er det sommertid og det betyder også tid til picnic eller i hvert fald ture ud i det grønne. Så jeg har lavet disse små flasker, der kan bruges både af børn og voksne. Der kan kommes smoothie, saft eller noget andet lækkert flydende i, alt efter hvad man har lyst til og så holder lågene de små kryb ude.

Det var meget enkelt at lave dem – men måden jeg har lavet dem på, gør at de ikke tåler opvaskemaskine. Hvis de skal kunne holde bedre, ville jeg nok prøve med noget klar lak som slut i hvert fald eller en decideret glasmaling. Men jeg har vasket mine op i hånden flere gange – også i opvaskemaskinen – og de holder rigtig fint.

Til mine har brugt:
Små flasker fra Froosh (smager fantastisk!)
Mintfarvet spraylak fra Panduro Hobby
Papsugerør fra Søstrene Grenes
 
Ud over det, skal du bruge:
Fryseposer
Aviser
Boremaskine
Rensebenzin
 

Jeg brugte de små flakser fra Froosh, som blandt andet kan købes i 7eleven. Men andre små glasflasker kan også bruges. Jeg valgte bare Froosh da deres låg også har en pæn farve (så skal det ikke også males) og fordi de smager så godt med ananas og kokos.

Når indholdet i flasken er drukket, skal etiketten af. En god ide er, at ligge flaskerne i blød i sæbevand i nogle timer, hvorefter de fleste etiketter er lige til at pille af. Nogle efterlader stadig lim. I disse tilfælde, kan du bruge rensebenzin til at tage det sidste. Husk at vaske flaskerne grundigt bagefter, så der hverken sidder rester af rensebenzin eller sæbe, for så binder malingen ikke til flasken. Klip bunden af fryseposen og tape den fast med malertape, hen over det sted, som ikke skal males. Så kan du nemlig tage hånden ind i posen, for at holde fast i flasken, imens du spraymaler resten af flasken. Lad dem stå til de er helt tørre før du piller tapen af (også i tilfælde af at de skal have et lag maling mere). Bor derefter hul i låget til flasken, så et sugerør kan komme igennem. Lav hullet så det passer nogenlunde præcist til sugerøret, for at opnå det flotteste resultat. 
 

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.